close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התמודדות עם חרם חברתי – איך עושים את זה?

מערכת שורשיא אלול, תשפב07/09/2022

חרם חברתי הוא תופעה חברתית קשה מאוד, אשר מותירה צלקות גדולות בנפשם של ילדים וגם של מבוגרים. האם אפשר להתמודד עם חרם חברתי? התשובה היא כן, אבל מדובר בדרך ארוכה ומורכבת

תגיות:
צילום: freepik
שון הוא גבר בן 25. הוא מנהל קריירה מצליחה, מנהל זוגיות יציבה ונהנה מהחיים. מה שלא רבים יודעים הוא שכאשר היה ילד שון סבל מחרם חברתי קשה מצד חבריו לכיתה. "אני אפילו לא יודע מה גרם לזה", הוא נזכר בכאב. "אני רק זוכר שתחושת הבדידות, שאף אחד לא מבין אותי ולא רוצה להיות בחברתי ושכל זה בטח מגיע לי כי אני שמן היו תחושות שחוויתי תקופה ארוכה על בסיס יום יומי. האמת היא שבכלל לא הייתי כזה שמן, אבל לא אהבתי ספורט כמו שמצופה מהבנים ולא הייתי זמר בחבורת הזמר של בית הספר, לא הצטיינתי בשום דבר, הייתי ילד כזה רגיל".

שון הצליח להתגבר על החרם אחרי שהוריו
צילום: freepik
התערבו בעניין. "ממש לא רציתי שהם ידעו מכל זה", אמר שון. "התביישתי בעצמי מאוד, הייתי בטוח שאף אחד בעולם לא חווה את מה שאני חווה ובגלל זה בטח אף אחד לא יכול לעזור לי. יום אחד חברה של אמא שלי ראתה שקניתי גלידה וחברים מהכיתה שלי באו מאחורי, חטפו לי אותה, הרביצו לי וזרקו עלי את הגלידה. לא ידעתי שהיא ראתה אותי. במקרים כאלה הייתה לי תרגולת קבועה. היו לי בגדים להחלפה בתיק, הייתי מחליף ושוטף את הבגדים שהתלכלכו וככה אף אחד לא היה יודע כלום. באותו יום הגעתי הביתה כאילו הכל רגיל, אבל לפי המבט של אמא שלי הבנתי שהיא יודעת".

אחרי השוק, הבכי, חוסר האונים ותחושת העלבון הגדולה, שון ואימו הבינו שחייבים לעשות מעשה כדי לעצור את מעגל הקסמים הנוראי אליו נכנס. היום ממרחק השנים, יש לשון כמה דרכים המאפשרות התמודדות עם חרם חברתי:
- אתם לא לבד – שתפו מישהו מבוגר שאתם סומכים עליו. תחושת הבדידות והסוד שאופף את כל עניין החרם הן התחושות הקשות ביותר להתמודדות.
- אין לכם במה להתבייש – הבריונים הם אלו שצריכים להתבייש בעצמם ובמעשים שלהם, אתם לא עשיתם שום דבר רע.
- פניה לגורמים חינוכיים – שתפו את צוות בית הספר – המורה, המנהלת, היועצת, פסיכולוג בית הספר וכל מי שהוא חלק מהמערכת החינוכית ויכול לסייע.
- פניה לגורמים מקצועיים – כדאי לשקול להפגיש את הילד עם פסיכולוג, אשר יבחן את הנזקים הנפשיים ויתן להם מענה מתאים.
- מעבר למסגרת חינוכית חלופית – ניתן לשקול לעבור למסגרת חינוכית חדשה, אשר תעניק לילד הזדמנות חדשה לצמוח וליהנות מחוויות ילדות מהנות.

זכרו: התמודדות עם חרם חברתי היא עניין מורכב, אבל זה אפשרי!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה